Twee keer per jaar geef ik een cursus kunstgeschiedenis, bestaande uit een reeks van tien colleges over actuele onderwerpen.
Hieronder vindt u een overzicht van de complete cursus. Als u colleges wilt bijwonen, kunt u die aanvragen via dit adres of u kunt het inschrijfformulier op deze pagina invullen.
Locaties en tijden
De colleges worden aangeboden op twee locaties. U kunt op het inschrijfformulier aangeven welke dag u wenst te reserveren:
- vrijdagmorgen in MFC de Binnenhof, A.J. Ernststraat 112, van 10:00 tot 12:00 uur
- vrijdagmiddag in het Plein van Siena, Rijnstraat 109, van 13.00 tot 15.00 uur
Prijzen
Voor het bijwonen van alle 10 colleges betaalt u € 130,-.
Een halve cursus volgen kan ook: voor 5 colleges betaalt u € 85,-.
Een los college kunt u bijwonen voor € 20,-.
Graag het bedrag van tevoren overmaken op NL67 INGB 0003951370, ten name van M. Didier en onder vermelding van de gekozen locatie, of betaal via de webshop:
Het programma voor dit najaar:


 Thérèse Schwartze was de succesvolste portretschilder van Nederland tussen 1880 en 1910. Haar toenemende welstand stelde haar in staat om haar woning op de Prinsengracht twee maal uit te breiden met een atelier en met een salon. In deze salon ontving zij wekelijks een groep schilderessen die elkaar hadden leren kennen aan de Rijksakademie begin jaren 1890 en die levenslang vriendinnen bleven. Naasts Schwarzes nicht Lizzy Ansingh bestond de groep uit Marie van Regteren Altena, Jo Bauer-Stumpf, Betsy Westendorp-Osieck, Coba Ritsema, Ans van den Berg, Coba Surie en Nelly Bodenheim. Op de laatste na werkten zij allen in een laat-Impressionistische stijl, hetgeen de invloedrijke criticus Albert Plasschaert ertoe aanzette hen ‘de Amsterdamse Joffers’ te noemen.
Thérèse Schwartze was de succesvolste portretschilder van Nederland tussen 1880 en 1910. Haar toenemende welstand stelde haar in staat om haar woning op de Prinsengracht twee maal uit te breiden met een atelier en met een salon. In deze salon ontving zij wekelijks een groep schilderessen die elkaar hadden leren kennen aan de Rijksakademie begin jaren 1890 en die levenslang vriendinnen bleven. Naasts Schwarzes nicht Lizzy Ansingh bestond de groep uit Marie van Regteren Altena, Jo Bauer-Stumpf, Betsy Westendorp-Osieck, Coba Ritsema, Ans van den Berg, Coba Surie en Nelly Bodenheim. Op de laatste na werkten zij allen in een laat-Impressionistische stijl, hetgeen de invloedrijke criticus Albert Plasschaert ertoe aanzette hen ‘de Amsterdamse Joffers’ te noemen.



 De beroemdste beeldhouwer van de Renaissance was tevens een buitengewoon begaafd schilder en een belangrijk architect. In Rome werkte hij aan een reeks meesterwerken in opdracht van de pausen Julius II, Leo X en diens neef Clemens VII, beiden van de Medici-familie, en Paulus III.
De beroemdste beeldhouwer van de Renaissance was tevens een buitengewoon begaafd schilder en een belangrijk architect. In Rome werkte hij aan een reeks meesterwerken in opdracht van de pausen Julius II, Leo X en diens neef Clemens VII, beiden van de Medici-familie, en Paulus III.









