Arnault vs. Pinault: De kunst van het grote geld
Franse miljardairs vechten om de modernste kunstenaars
Franse miljardairs vechten om de modernste kunstenaars
Nog voor de brandweer de vlammen had gedoofd, bood miljardair François Pinault (50 miljard dollar waard) 100 miljoen euro voor de restauratie van de Parijse Nôtre-Dame. Dezelfde dag overbood zijn rivaal Bernard Arnault (nu en dan de rijkste man op aarde met nu 180 miljard dollar) hem met 200 miljoen.
Al sinds 1991 zijn deze twee superrijken verwikkeld in een tweestrijd die op het culturele vlak wordt uitgevochten – in Parijs en Venetië, met elk een eigen sterarchitect (Tadao Ando en Frank Gehry) en een stal hippe kunstenaars: Jeff Koons, Yayoi Kusama en Gilbert & George worden ingezet voor Louis Vuitton-ontwerpen, terwijl Pinault Damien Hirst, Maurizo Catellan en Oliafur Eliasson uitvent in Venetië.
Arnault was de eerste die een eigen museum opende in Parijs, de Fondation Louis Vuitton in het Bois-de-Boulogne, maar dat liet Pinault natuurlijk niet op zich zitten: de voorlopig laatste klap in de strijd is Pinaults paradepaardje, de Bourse Commerce in Parijs, tussen Louvre en Pompidou.